fredag 3. mai 2013

Italiensk pizza

Jeg liker igrunnen ikke pizza. Jeg vet ikke hvorfor, men hjemmelaget eller kjøpe pizza faller rett og slett ikke i smak... Dessverre for mannen min, for han elsker jo pizza. Jeg har jo spist pizza selv om det ikke er noen favoritt, men det er ikke noe jeg med glede lager. Jeg har laget mange pizzaer, i håp om at jeg skal finne en jeg liker, men neida. Etter operasjonen reagerer jeg veldig fort på melbakst... Skal jeg da spise pizza, vil jeg helst at bunnen skal være tynnere enn tynnest :)

For litt siden fant jeg ut at jeg skulle være snill med mannen min :p Jeg skulle lage hjemmelagd pizza. Jeg tenkte jeg ville lage en italiensk inspirert pizza, bare for å styre unna de vanlige typene. Derfor bestemte jeg meg for å lage hjemmelagd italiensk pizza til kveldskos en fredagskveld. Kos for han i allefall, tenkte jeg ;)

Kremt... Jeg tror jeg forsynte meg mer enn hva en slankeoperert skal... Jeg delte ett stykke i to, men hjemmelaget mat er jo mer mettende, likevel tror jeg at jeg forsynte meg iallefall 4 ganger :O Takk og lov for at jeg ikke ble dårlig :) Plutselig hadde jeg laget en pizza som jeg ikke ble dårlig av og som jeg faktisk syns var god. Den kommer nok til å bli finjustert med tiden, for det blir det meste jeg lager fra bunnen, men denne er allerede god, syns jeg, så da må jeg dele den :)

Sett ovnen på fult. Pizzaen skal stekes på sterkest varme i 5-10 minutter, nederst i ovnen.

Tynn pizzabunn:

4dl hvetemel
1/2 pakke gjær (tørr eller fersk)
1 klype salt
ca 2 dl lunket vann


  • Bland alt godt til en fin og fast deig. Ta gjerne litt og litt av vannet, og ha på mer om det trengs. 
  • La den heve i ca 30 minutter på et lunt sted.

Italiensk pizzasaus:

1 boks hermetiske tomater
1 fedd hvitløk
1 sjalottløk
1 ts basilikum
1/2 ts sukker
1 ss tomatpuré
1 ss olje
3-4 små tomater, kan fint sløyfes
Salt og pepper etter ønske
2 pk fersk mozarella
1 pk revet mozarella ost
Serranoskinke/skinke


  • Kjør hermetiske tomater i en stavmikser for å få en fin jevn saus. Hell over i en gryte og sett på svak varme. 
  • Ha i tomatpurén og rør det godt, slik at du får det blandet godt inn. Ha i den lille dæsjen med sukker for å fjerne den bitre smaken.
  • Finhakk sjalottløk, hvitløk og tomatene. Ha det så fint som du kan før du har det oppi gryta.
  • Ha i oljen, basilikum, salt og pepper. Smak deg gjerne litt frem til mengden salt og pepper. 
La den stå å småputre en god stund. Jo lenger den står, jo tykkere blir den :)


  • Ha deigen ut på melet bord. Jeg bruker en liten sikt for å få melet på bordet med. Jeg snur deigen flere ganger under kjevling, sånn at den ikke skal sette seg fast. Strø mel på begge sider. Når den er så tynn som du ønsker, legger du deigen i en langpanne med bakepapir. 


  • Smør pizzasausen utover og legg skivet fersk mozarellaost oppå sausen. Strø revet ost over og legg serranoskinken på toppen.
  • Settes nederst i oppvarmet ovn. La den fremdeles stå på full styrke. Tiden kan være forskjellig fra ovn til ovn, så følg godt med første gangen :)


Det funker fint med vanlig skinke på også, og det er ekstra godt med ruccola på toppen. Bare så det er sagt :p




2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Med mindre det bare er mine gravid-hormonelle smaker, så vil jeg påstå den er veldig god, hihi :)

      Slett