fredag 28. juni 2013

Fylte pannekaker

I dag føler jeg ikke at jeg har plassert rumpa mye i sofan :p Vi sto opp litt over 8 idag, og kl 9 var jentungen å plass i barnehagen :) Klokken ble vel halv ti før jeg kom meg inn døra hjemme. Da hadde jeg vært på butikken for å handle først. Jeg slappet av litt, men så var det å sette igang med helgevasken. Jeg prøver egentlig å ta en skikkelig runde hver fredag mens hun er i barnehagen. Da er det liksom rent og pent når helga starter. Den "rutinen" har jeg hatt siden jeg flyttet for meg selv. Selvfølgelig vasker jeg utenom fredagene også, hehe, det er jo nesten umulig å ikke gjøre det med småbarn i hus. Likevel, på fredagene er det skikkelig rengjøring over alt :) Da jeg var ferdig med det startet jeg på middagen. Syns det er greit å gjøre det jeg kan ferdig før jeg henter i barnehagen, sånn at hun slipper å vente så lenge på at maten skal bli ferdig når hun kommer hjem :)

Etter middagen tok vi turen ned på kjøpesenteret. Lillemor måtte ha nytt badetøy, jeg ville ha nye puter til sofan OG.... den langhåra jenta mi trengte en hårklipp.... Badetøy ble det, putetrekk til sofaputene ble det også, og jammen fikk jeg bestilt frisørtime. Nå er hun klar for hårklipp med farge til uka ;) Hun snakker jo om at hun vil ha rosa hår, så vi får få en rosa stripe eller 100 :p

Ja, det var jo fylte pannekaker de to her i huset bestemte i går ;) Jeg vurderte om jeg skulle lage med masse grønnsker, eller om jeg skulle gjøre den veldig enkel. Det falt på det siste. Et -veldig- enkelt fyll :) Lillemor kan være relativt kresen til tider, så tenkte å gjøre det ganske så safe i dag. Det var jo tross alt hun som ville ha pannekaker.

Junes enkle fylte pannekaker ;)

Fyll:
1 pk karbonadedeig/kjøttdeig
1 løk
1-2 ss tomatpuré
1 skvett fløte
Litt oregano
Litt basilikum
Salt
Pepper
Dæsj sukker
Reven ost


  1. Stek k.deigen nesten helt igjennom. Tilsett en finhakket løk og la det surre noen minutter.
  2. Ha tomatpuré i en gryte, tilsett litt fløte og krydderet+sukker. Du trenger ikke sukker, men jeg bruker litt for å få bort den sure smaken av tomatpuré. 
  3. Når "sausen" er ferdig blandet og putret, har du den oppi kjøttdeigen. La det surre noen få minutter og sett det til sides.


Stek pannekaker.

Pannekakerøre:
2-3 egg
Sukker
Litt lettrømme
Bakepulver
Smeltet smør
Mel
En dæsj kardemomme
Melk

Hvor mye du trenger må du ikke spørre meg om, haha. Jeg bare tar det på "slumpa"
Jeg lager tynne pannekaker, så jeg har en relativt tynn røre. Mannen min klarer ikke lage tynne, så han lager tykke pannekaker. Er bare å tilsette mer mel eller melk etter hva du selv føler for :)


  1. Legg pannekakene på en fjøl/bakepapir eller det du måtte foretrekke :)
  2. Legg 2 ss fyll i midten av pannekaka og rull den sammen. Legges i en ildfast form.
  3. Ha reven ost på toppen.
  4. Gratineres i ovnen på ca 200 grader i 10-15 minutter.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar