tirsdag 11. juni 2013

Mat meg her og mat meg der...

Dette med mat er litt ganske så vanskelig... Jeg sleit litt med matlyst og sult etter operasjonen. Alt smakte rart og jeg var jo aldri sulten. Da jeg ble gravid ble det enda værre. Alt jeg prøde å spise vokste i munnen min. Jeg var kjempe glad om jeg klarte å få i meg et halvt knekkebrød. Da var det nesten så jeg jublet for meg selv. Drikke var et helt annet kap. Alt jeg drakk hadde en forferdelig grusom ettersmak. Jeg ble ikke kvitt den, uansett hva jeg gjorde, eller hva jeg drakk. Jeg drakk mye juice før jeg ble gravid, men nå smakte det grusomt. Appelsin som var favoritten var det aller værste. Alt som kunne inneholde kullsyre var døden! Istede for å føle seg bedre etter å ha spist eller drukket, ble jeg bare dårligere.

Jeg er vektoperert, jeg kan ikke bare droppe mat for en periode. Jeg kan ikke slutte å spise og drikke, bare fordi jeg ikke har lyst på. Da blir jeg enda dårligere, så jeg har ikke noe valg, NOE må jeg få i meg, Det var en mini periode der jeg kun klarte å få i meg ei rista loffskive med jordbærsyltetøy. Bra kost? NO WAY! Men, det var faktisk kun det jeg klarte å få i meg. Alt annet kom bare ut igjen. Da jeg endelig begynte å gi litt F i hva jeg eeegentlig burde spise, var jeg ikke så konstant kvalm, svimmel, trøtt og uvell. Jeg var på langt nær god, men det hjalp selvfølgelig med litt mat. Mot svimmelheten begynte jeg å drikke et glass cola hver dag. De dagene jeg ikke drakk cola, var jeg mye mer svimmel og kvalm, enn de dagene jeg faktisk hadde ett glass iløpet av dagen. Om det var pga sukkeret eller koffeinen er jeg ikke sikker på, kanskje det var en blanding, uansett hva det var så hjalp det. Jeg prøvde meg på cola light/zero, men det var så forferdelig at det kunne jeg bare glemme.

Nå er jeg i svangerskapsmåned 6 og ting har heldigvis forandret seg litt. Jeg trenger fremdeles en eller annen form for koffein for å gjøre svimmelheten litt bedre. Etter å ha svima av i offentligheten, tar jeg INGEN sjanser lenger, og gjør det jeg kan for at det aldri skal skje igjen. Jeg drikker derimot cola light med sitronskive i ;) Det er fryktelig godt, men uten den sitronen smaker det pyton. Juice går litt bedre, eplejuice kan gå greit og appelsinjuice er det kun noen få typer av som går. Melk er noe som har kommet opp på listen min. Jeg som egentlig ikke tåler så mye melk, og som egentlig ikke ha rvært så veldig glad i det, er blitt veeeeldig glad i melk. Jeg drikker ikke maaasssee melk, men jeg drikker mer enn jeg gjorde før. Kalsium er viktig for meg, så 1-2 glass hver dag er det som er anbefalt. Ikke at det er det jeg drikker hver dag, men noe er bedre en ingenting :)

Maten er ikke sånn kjempe hurra... Frokost, lunsj, kvelds og måltidene imellom består som regel av det samme : 1grov skive med krydderskinke eller gulost eller en skive med jordbærsyltetøy og gulost. Krydderskinke i seg selv er ikke så farlig, gulost er heller ikke det værste, men kombinasjonen av jordbærsyltetøy og gulost er vel den som er "værst". Det er de tre påleggene som går igjen, og jeg blir litt lei av de også, men det går ned.

Middagene er forferdelige. Ingenting frister og ingenting smaker. Det er fryktelig vanskelig å lage mat for tiden, siden jeg ikke har matlyst, men resten av familien kan jo ikke sulte pga meg :p Jeg passer på at det er en sunn middag, i den form av at den inneholder det man skal ha i seg. Jeg lager jo all mat fra bunnen av og bare det i seg selv gjør middagen sunnere. Når lystene har gjemt seg, er det likevel litt vanskelig å finne på noe skikkelig godt. Smakene mine er helt på villtur også. Side jeg lager maten fra bunnen av, må jeg jo krydre underveis, noen ganger blir det akkurat som jeg vil, mens andre ganger får jeg det bare ikke til :p Det er sååå frustrerende, hehe.

Jeg prioriterer proteiner først, så grønnsakene og til slutt kanskje litt potet. Jeg får ikke i meg anbefalte mengde av middag, men det har jeg ikke fått til etter operasjonen i det hele tatt. Ris og pasta kan jeg egentlig bare holde meg langt vekk fra. Fullkornspasta kan jeg spise LITT av, men ris er det ikke vits i å tenke på i det hele tatt. Det er akkurat som om det eksploderer i magen. Derfor blir middagene mine gjerne uten ris, pasta eller potet. Er det salat til middagen, går det som regel i protein og salat. Salat er noe jeg faktisk har fått veldig smaken på i det siste. Salat med kinakål, paprika, plommetomat, mais og ostebiter er fantastisk!!!!! Kanskje litt agurk også, men mannen min liker ikke det, så da har jeg droppet det noen ganger.

Har begynt å lage store salater til middag og har det stående i kjøleskapet. Da kan jeg spise en eller annen form for salat til frokost, lunsj eller kvelds. Egentlig akkurat når det måtte passe meg, og jeg kan jo slenge oppi litt skinkebiter, kjøttrester fra middagen eller noe annet, så får jeg litt proteiner samtidig. Jeg skal nyte salatlystene mine så lenge det lar seg gjøre, for jeg vet jo aldri når det tar slutt lenger :p

I dag har jeg laget en kylling og pasta grateng til middag... Om den smaker godt vil jo tiden vise, haha. Jeg har gitt opp å tenke hva jeg egnetlig liker. Det forandrer seg jo fra minutt til minutt :p

Kylling og pastagrateng

2 kyllingfileter
1 boks hermetiske tomater
1 gul løk
1 hvitløk
1-2 ss tomatpure
1/2 ts sukker
Salt
Pepper
Oregano
Basilikum
Fullkorsn pastaskruer

Finhakk hvitløk og løk, stek på litt svak varme i en gryte (som kan romme hele maten), til det er blitt gyllent. Kutt kyllingen i små biter og stek de lett i stekepanna.

Kjør de hermetiske tomatene i en blender (kan fint sløyfe det), ha det i gryten med løk og hvitløk. Ha i tomatpure, sukker og resten av krydderet. Mengden må du nesten smake deg frem til. Jeg har iallefal en ss av oregano og basilikum.

Når kyllingen er stekt har du den i gryta sammen med det andre. La det stå å småputre mens du koker pastaen -nesten- ferdig.

Når det er et par minutter igjen av pastaens koketid har du pastaen i en ildfast form. Hell over kyllingblandingen og strø revet ost på toppen.

Stekes til osten er gyllen på ca 200-220 grader, midt i ovnen. Serveres med salat og hvitløksbaguetter.

Siden maten ikke er ferdig, får dere det halvferdige resultatet :p




 



2 kommentarer:

  1. Bra det går litt bedre i matveien da hvertfall:) Var en djevel på å drikke melk før, men siden jeg hele tiden tenker på dette med å vente 20 min etter måltid, er det ikke like godt med melk lengre.det er ikke godt å drikke melk sånn helt uten videre synes jeg..må liksom være til en brødskive helst..!! Så der må jeg vel skjerpe inn.er flink å får tatt 1 av de 2 calsium tabelettene mine hvertfall:P ååå den retten så jo himmelsk god ut! Takk for tips:) vil prøve å lage det jeg også, men ikke i dag. må spise det vi har i fryseren før vi kan kjøpe nytt:) ha en fiin dag!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Melk smaker best til brødskiven ja :) Men, må man vente sånn som vi må, blir det liksom ikke det samme :p Jeg har blitt slurvete på vitaminene mine :( Må skjerpe meg skikkelig!! Kan ikke holde på sånn...

      Bare morro om mine tips kan friste :D :D

      Slett