lørdag 1. september 2012

Samle det på en plass

Jeg er veldig glad i å lage mat. Jeg skulle jo igrunnen bli kokk! Den dumme ryggen min har en skade som har gjorde at jeg måtte slutte på hotell og restaurant linja. En hel skoledag på kjøkkenet klarte ikke ryggen min. Matlaging har jeg aldri lagt fra meg, selv om jeg garantert ikke er den flinkeste, men jeg prøver så godt jeg kan. Jeg feiler og jeg lærer. Noen ganger klaffer det med engang, andre ganger klaffer det ikke før etter flere forsøk. Jeg er ikke glad i fabrikatmat, det må helst være hjemmelagd. Eller... Jeg kan spise fabrikatmat, men skal jeg lage det selv, er alt fra bunnen av, så lenge det lar seg gjøre.

Under denne kuren har mat vært vanskelig. Jeg har måttet legge vekk alle lystene mine. De lystene som setter preget på maten. Jeg var livredd for å tilsette noe jeg ikke skulle, for mye, for lite, helt feil og alt det der. I starten følte jeg all mat var en byrde. Ingenting smakte noe særlig godt. Det gikk en liten stund før jeg fant ut at jeg ikke måtte være så redd. Jeg måtte prøve meg frem med dette også. Jeg brukte diett.no iherdig den første stundene. Jeg har lagt inn så masse mat nå, at jeg føler jeg kan lage maten på øyemål igjen, og likevel være innenfor grensen min.

Snar er jeg operert og når jeg kan spise mat igjen, skal det være sundt og det skal være godt. Derfor tror jeg at jeg må samle matrettene en plass. Det jeg lager bare til meg og det jeg lager til alle. Det er ikke alltid så mye som skal til, litt krydder og urter, og maten er kjempe god.

Her om dagen lagde jeg meg kyllingsalat. Det er vel en rett man ikke kan feile på, men jeg har fått kylling litt opp i halsen, og siden jeg ikke har dressing eller noe på, mangler den alltid noe.

Her er det 120 g kyllingfilet, 14g paprika, 10g agurk, 1 håndfull ruccola salat blanding, og noen gram stekt bacon som jeg tok bort alt fett på før jeg stekte det. Baconet gjordet at det smakte litt mer sprøtt :) Ca 100-150 ckal.





For en stund tilbake reiste mannen min ut. Jeg fant ut at jeg skulle leie film og bare kose meg. Dette ble middagen. 120g storfekjøtt, 1 håndful salatblanding, 10g sopp, 10løk, en LITEN skvett fløte og 14g paprika. Middag med ca 250 ckal.


Etter som tiden går, og jeg kanskje får inn flere av middagene mine, vil de bli lettere å finne mat med lite kalorier når operasjonen er over, og jeg kan spise igjen. Jeg står ovenfor en stor forandring, så jeg må bare starte å planlegge :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar