torsdag 13. desember 2012

Brente mandler

Selv om jeg ikke lenger er glad i godteri, og som vektoperert skal holde seg mest mulig unna det, må det likevel komme litt julegodt på bordet. Det er jo ikke bare meg her hjemme :) Av julegodt ble det brente mandler først ut. Har planer om mye annet også, men hvor mye av det som skjer i praksis er en helt annen sak. Ser jeg har fryktelig mye på planene frem til jul, så jeg skal ikke love meg selv for mye :)

Brente mandler

500 gram mandler (ikke skollet)
150 gram sukker
1 dl vann
1 ss smør
Bakepapir


  • Bruk en stor gryte. Hell i vannet og sukkeret. La dette koke opp. Når du ikke lenger ser sukkeret heller du i mandlene.
  • Rør godt hele tiden. De blir grå før de blir blanke. Sukkeret tørker, så du får en skikkelig sukkerfest i gryta. Nå må du røre så og si hele tiden, sånn at det ikke brenner seg fast. 
  • Etter en stund smelter sukkeret igjen. Når det er blitt helt blankt er de ferdige. Da har du oppi smøret og lar dette smelte. Da bli det lettere å få de fra hverandre. 
  • Hell de over på bakepapir og del de fra hverandre med en gaffel eller to.
  • Godt til deg selv, venner, familie eller andre. Legg de i en krukke du kan lukke godt igjen, eller legg de i kremmerhus å gi bort:)
Jeg hadde med meg to kremmerhus på jobb i går, og da jeg skulle hjem lå det bare noen få igjen. Siden jeg lagde nye i dag får jeg ta med meg litt mer på jobb i morgen :)






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar