torsdag 6. desember 2012

Middagskaker

Siden jeg får i meg så lite mat, er det ikke mye grønnsaker ejg får i meg til middag. Jeg fokuserer på det som gir meg proteiner først, og hvis jeg har plass, prøver jeg å fii meg grønnsaker, salat eller andre ting. Det er ikke bare jeg som sliter med grønnsaker, hehe. Jentungen har funnet ut at grønnsaker ikke er godt. Er jo nesten litt trist, hehe, for før satt hun å spiste grønnsaker til alle døgnets tider. Hun smaker på alt, for det må hun gjøre før hun kan si hun ikke liker det, men det kommer som regel ut igjen. Hun hadde tidligere panikk for løk, men da jeg gjorde den usynlig har hun ikke brydd seg, så når hun ser løkbiter nå, så spiser hun de gjerne. Derfor fant jeg ut at jeg skulle prøve å lage middagen med grønnsaker i maten.

Middagskaker:

Poteter / potetmos

1 pk kjøttdeig
1 Egg
1 Dl vann
Salt
Pepper


Løk
Hvitløk
1-2 gulrøtter
Sukkererter/erter
Blomkål. 

Eller de grønsakene du selv ønsker


  1. Skrell poteter, kutt de i båter eller skiver. Legg de i en form med olivenolje, salt og pepper. Stekes på ca 220´c. Du kan også koke de, eller lage potetmos.
  2. Ha kjøttdeigen i en bolle og tilsett egg, vann, salt og pepper. Bland det godt sammen.
  3. Rasp gulrot, finhakk hvitløk, løk, blomkål og sukkererter. Dette skal blandes godt i kjøttdeigen.
  4. Lag kaker ut av farsen, stek de på middels varme i en stekepanne. Legg de over i en ildfast form. De skal etterstekes i ovnen i ca 5 minutter.
Server gjerne ekstra grønnsaker ved siden av, sammen med en brun saus eller en fløtesaus.


2 kommentarer:

  1. Så nydelig ut :-)
    Her har jeg gulrøtter og blomkål/brokkoli i potetrne før jeg moser de til stappe! Kjekk måte p få barn til å spise grønt :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Man må jo lure det litt i de, hehe :) Har blanda mye av grønnsaker på den måten din, hvis det kun var Daniella og jeg som skulle ha potetmos. A spiser ikke det vet du :p Så blir lite mos i dette hus, men da er det greit å slenge de inn i alt det andre :)

      Slett