torsdag 1. november 2012

Hva skal vi ha til middag?

Hvor mange stiller seg ikke dette sppørsmålet? Hva skal vi ha til middag i dag? Hva har du lyst på? Ingen ting frister... 

De fleste har nok opplevd det en gang eller to for mye. Her i huset har det som regel vært jeg som lager middag. Jeg er veldig glad i matlaging, av alle typer egentlig. Jeg skulle jo bli kokk, så det ville vært rart om jeg ikke likte det :) Likevel ble det et ork. Hva skal vi ha, hva vil du ha? Nei, det frister ikke, det liker jeg ikke. Nei, det kommer ikke på tale. Dette har vært vanlige ting å høre hjemme hos oss.

Derfor kom jeg opp med et forslag, som ville gjøre det lettere for oss alle, og mannen min får bruke litt tid på kjøkkenet han også. Han er jo tross alt ikke ubrukelig i den avdelingen. Annen hver dag skal vi bestemme og lage mat. Den som lager maten er derfor ansvarlig for å finne ut hva vi skal ha, og den andre skal ikke blande seg inn med setninger som: Nei, det har ikke jeg lyst på...

Den som bestemmer, den bestemmer. Det som blir laget, er det som er middagen. På den måten kan vi lage det vi har lyst til, og vi kan finne på nye oppskrifter. Det er kanskje ikke alt som frister kjempe masse for den andre, men da har den personen sjansen dagen etterpå :)

I dag var det min tur. I går kveld fant jeg ut at jeg skulle prøve ut noe vi ikke har hatt før, men som samtidig ikke var en kjempe dyr mat. Jeg er veldig glad i enkle, rimelige middager i uka, sånn at vi kan kose oss litt ekstra i helgene. Jeg saumfarte nettet i går for å finne oppskriften, men jo mer jeg sjekket, jo flere typer dukket opp. Derfor fikk det bli en litt etter mitt eget hode. Jeg spurte mamma også om hun hadde laget det noen gang, så hun kom med et par ingredienser jeg ikke selv hadde tenkt på. Jeg lagde Chili Con Carne.
 Spent på hva det er imorgen :p Vi har egentlig hatt fredags taco ganske lenge, men kan jo være det har forandret seg :)

Middagen i dag ble Chili Con Carne.

Du trenger:

Karbonadedeig
Purre
Hvitløk
Løk
Gulrot
Hermetiske knuste tomater
Kidney bønner
Tomatbønner
Chili
Tortilla chips
Rømme








Finhakk hvitløk, purre, løk og gulrot. 
Stek dette gyllent i panna før du heller det i en gryte.









Hell hermetiske tomater og tomatbønnene i gryta.
La det varmes på middels varme.







Stek kjøttdeigen. Gjerne med krydder etter eget ønske. Hell det også i gryta når det er ferdig stekt.





Du kan ha en liten skvett hvitvinseddik i, men den kan helt fint sløyfes. Ha ønsket mengde chili opp gryta.






Når det er ca 5 minutter igjen før alt er klart, hiver du kidney bønnene oppi. De trenger bare å varmes i 5 minutter.



Denne retten kan du gjøre mild eller sterk, og den koster under 100 kr, iallefall hvis du har noe av dette i skapene fra før.
Vi hadde rømme og tortilla chips ved siden, men du kan helt sikkert bytte det ut med baguetter. Det skal vi prøve neste gang :)

2 kommentarer: